Izveštaj o seminaru za odrasle iz osnovne škole „Dragoljub Ilić“ iz Dračića
(Realizovan u Valjevu, u OŠ „Nada Purić“, 12., 13. i 14. februara 2010. godine)
U izuzetnom radnom prostoru OŠ „Nada Purić“ u Valjevu, koji se sastojao iz stalno dobro zagrejanih prostornih celina, pogodnih za rad cele grupe („stolice u krugu“), zatim za istovremen rad 5-6 grupa, i konačno za boravak grupe tokom pauza, zaposleni iz OŠ „Dragoljub Ilić“ iz Dračića, sa svojim trenerima (Gordana Milovanović iz Valjeva, Božidar Topalović i Biljana Ercegovčević iz Šapca) uspešno su savladali programske sadržaje trodnevnog obaveznog seminara „Osnaživanje mladih kroz učeničke parlamente“.
Veličina i sastav grupe bili su optimalni: 18 učesnika, 7 profesora razredne nastave, 9 profesora predmetne nastave, stručna saradnica i direktor škole. Grupa u proseku ima 14 godina radnog staža, u to u rasponu od 2 meseca do 29 godina.
Zahvaljujući Pedagoškom društvu Srbije i treneru–domaćinu (Gordani Milovanović, stručnoj saradnici-pedagogu Ekonomske škole iz Valjeva), tehnička opremljenost, opremljenost potrošnim materijalom i materijalom neophodnim za rad učesnika, bili su optimalni.
Za sva tri dana rada, angažovanjem direktora škole Zorana Novakovića, za učesnike je obezbeđeno osveženje (napici i kafa) tokom pauza, a za drugi i treći dan i sendviči kao obrok između prepodnevnog i popodnevnog rada.
Zaslužuje da bude pomenuto da drugog radnog dana nije bilo odsutnih, i ako su vremenske prilike za bilo kakvo putovanje bile ekstremno loše.
Program seminara bio je standardan i po sadržajima, i po dužini trajanja radnih blokova, a rad trenera prilagođen sastavu grupe i njihovim potrebama, u skladu sa višegodišnjim iskustvom, stečenim realizacijom ovog programa u različitim školskim sredinama, i uz uvažavanje zahteva koje su diktirale promene u ključnim zakonskim odrednicama koje daju pravni okvir centralnim programskim sadržajima.
Na kraju prvog i drugog radnog dana realizovana je narativna evaluacija, kako bi voditelji saznali mišljenja učesnika, i bili u stanju da obezbede u narednom danu ostvarenje svih onih njihovih predloga koji bi objektivno doprinosili višem kvalitetu zajedničkog rada.
Završna evaluacija je urađena prema standardnom evaluacionom listu Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i prema evaluacionoj listi Pedagoškog društva Srbije.
Specifičan pristup realizaciji predstavljalo je angažovanje tri voditelja-trenera u okviru jednog radnog dana (pa i unutar jednog radnog bloka), koje je, prema svim uočenim pokazateljima, doprinelo dinamici i kvalitetu rada, i u celini prijalo učesnicima.
Prvi radni dan
I ako sadržaji o dečijim pravima mogu da budu zamorna za učesnike, posebno ako su (kao u ovom slučaju) na seminar došli odmah nakon obavljenih svojih radnih obaveza u školi predviđenih za taj dan, ovaj radni blok je vrlo visoko (4.61 na skali od 5) vrednovan sa pozicije značajnosti njegovih sadržaja za učesnike i njihov razvoj.

Uvođenje dokumentarnog filma kao sredstva za što uspešnije prepoznavanje dečijih prava, oblika i sadržaja borbe za njihovo ostvarivanje, kao i procenu različitih nivoa participacije mladih u svemu tome, verovatno je doprineo opštem zadovoljstvu i prevazilaženju uticaja faktora zamora i objektivnog stanja organizma učesnika koji nije bio podoban za ekstremne napore i konstantnu pažnju.
Adekvatna priprema za rad sa filmom doprinela je da to bude i mogućnost za proveru znanja koja će biti stečena u narednom bloku, kao i vrlo upečatljiva najava korišćenja filma kao jedne od tehnika kritičkog mišljenja, za koje je predviđen ceo radni blok narednog dana.
Zahvaljujući takvom opštem pozitivnom stanju, i na individualnom i na grupnom planu, nivo uspešnosti je zadržan i tokom poslednjeg radnog bloka. On je bio posvećen razmatranju pojmova želja, potreba i ciljeva, i njihove povezanosti sa ljudskim, odnosno dečijim pravima i učeničkim parlamentarizmom, kao i povezanosti našeg sistemskog zakona o obrazovanju i vaspitanju sa sadržajima Konvencije o pravima deteta.
Potvrda navedenih konstatacija dobijena je na kraju dana, kroz narativnu evaluaciju. U mišljenjima učesnika dominirali su zadovoljstva u pogledu načina vođenja seminara, stvorene radne atmosfere koja je opuštena i podsticajna, aktivnog učešća i rada u svemu, a posebno u okviru aktivnosti vezanih za primenu filma.
Praktično svi navodi (5 od 6) pod stavkom „Nije mi se svidelo..“, kao i 4 od 7 predloga u rubrici „Predložio-la bih…“, bili su vezani za pauze, njihov broj i trajanje, što je bilo i sasvim logično, najpre sa aspekta podele na grupu (brojniju) pušača i nepošača, a u uslovima duple doze radnog angažovanja u jednom danu.
Drugi radni dan
Zbog problema vezanih za nevreme koje „zatrpalo“ valjevski kraj pa i celu zemlju, i posledica na korišćenje prevoznih sredstava (povratak trenera), došlo je do neznatne promene u redosledu radnih blokova. Timski rad je postavljen da bude poslednji, što mu uopšte nije smetalo da zauzme najviše mesto (sa 4.88 – najviše i u radnom danu, i na nivou celog seminara) u pogledu procene učesnika o značajnosti sadržaja, čime je potvrđen njegov rejting iz prethodnog perioda, tj. iz prethodnih seminara.
Programski sadržaji vezani za pojam demokratije i osnovne karakteristike parlamenta, za odredbe sistemskog zakona koje regulišu osnivanje i rad učeničkog parlamenta, kao i uvodna priča o učeničkom parlamentu kao mehanizmu uspostavljanja demokratije u školi, izazvali su 3 od 7 učesnika da u dnevnoj evaluaciji navedu da je u radu voditelja bilo preopširnosti i digresija.
To nije sprečilo da na nivou cele grupe sadržaj ovog bloka bude ocenjen kao značajan, i na nivou blokova iz poslednjeg radnog dana.

Potrebno je istaći da je blok o kritičkom mišljenju zauzeo vrlo visoko mesto (odmah iza timskog rada) u hijerarhiji značajnosti sadržaja (4.55), što inače nije čest slučaj. Po oceni trenera, u realizaciji ovog bloka iskustveno se došlo do novih pristupa, koji su obezbedili veću prijemčivost, i veću praktičnu upotrebnu vrednost ovih znanja. To je potencirano uvlačenjem primene pojedinih tehnika kritičkog mišljenja u način rada učesnika u blokovima poslednjeg radnog dana.
Pozitivne kvalifikacije za rad u drugom danu su timski rad, dinamika i smenjivanje različitih aktivnosti, zanimljiv rad u grupi, opuštena atmosfera. Posebno je obradovala konstatacija „Uglsvnom je sve primenljivo.“.
Treći radni dan
Sadržajima radnih blokova „Liderstvo“ i „Pregovaranje“ učesnici su dali značajnost kao i prvom bloku prethodnog dana („Demokratija i parlament“ – 4.38), ali je od toga značajnije da su „Parlamentarci i parlament po meri-akcioni plan za osnivanje i rad učeničkog parlamenta“ na istom nivou.
I što je još značajnije, svojim radom i uz pomoć tehnike grozda, učesnici su stvorili jasnu predstavu šta treba uraditi nakon seminara da bi njihova škola osnovala učenički parlament i stvorila prave pretpostavke za njegov uspešan i dugovečan rad.
Ishodi rada cele grupe bili su pravi kriterijum uspešnosti celog seminara.
Reklo bi se da je završna evaluacija to i potvrdila.
U listi Pedagoškog društva, ukupna ocena za seminar odgovara đačkoj petici, pri čemu su pojedini aspekti ocenjeni ovako:
- organizacija seminara 4.38 (nije nađeno rešenje za sve kada su bile pauze u pitanju!);
- atmosfera u grupi 4.61;
- rad voditelja 4.72 i
- materijali za učesnike 4.77.
Najopširniji pisani komentar na evaluacionoj listi jednog učesnika bio je:
„Zadovoljan sam i sadržajem, i načinom rada ovog seminara. Zaista moglo se mnogo naučiti. Puno uspeha u daljem radu.“
Svi elementi koji se procenjuju u okviru evaluacione liste Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja, od strane učesnika seminara iz osnovne škole „Dragoljub Ilić“ iz Dračića, dobili su procenu na nivou: POTPUNO SE SLAŽEMO sa svim tvrdnjama ponuđenim za procenu!
Kolika je „težina“ te procene, vidi se iz sledeće tabele koja pripada pomenutoj listi.
Elementi koji se procenjuju
(tvrdnje) |
Prosečna
procena
(raspon od 0-4) |
- Obrađeni sadržaji su u skladu sa postavljenim ciljevima
|
3.94 |
- Izbor metoda i oblika rada je odgovarajući
|
3.65 |
|
3.83 |
- Program doprinosi sticanju znanja, veština i sposobnosti
|
3.83 |
- Program je koristan za naš dalji rad
|
3.61 |
- Program je primenljiv u praksi
|
3.61 |
- Realizatori uspešno prezentiraju sadržaj
|
3.89 |
- Ostvarena je dobra komunikacija realizatora sa učesnicima
|
3.72 |
|
|
- Seminar je uspešan u celini
|
3.78 |
Izveštaj pripremio:
Mr Božidar Topalović |